Onderzoek Ricoh: Helft MKB’ers heeft geen tijd om te digitaliseren

’s-Hertogenbosch, 24 oktober 2019 – Maar liefst 80 procent van de Nederlandse MKB’ers slaagt er onvoldoende in om hun bedrijfsprocessen te digitaliseren. Onder meer gebrek aan tijd en financiële middelen zorgen ervoor dat MKB’ers veel digitaliseringskansen laten liggen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Ricoh.

De drie grootste drempels voor het doorvoeren van de benodigde digitalisering zijn gebrek aan tijd (42%), financiële middelen (32%) en capaciteit (30%). Daarnaast maken MKB’ers zich zorgen over de benodigde kennis, competenties van medewerkers en het ontbreken van een IT-afdeling. MKB-ondernemingen hebben vooral behoefte aan inzicht in de kosten versus het rendement dat de digitalisering gaat opleveren (16,1%). Ook willen ze graag extra handjes bij het toepassen van digitale oplossingen (12,3%) en advies van een externe partij over de te zetten stappen (11,6%).

Belang van digitaliseren

Hoewel MKB’ers drempels ervaren om te gaan digitaliseren, onderschrijft 82,6 procent van de ondervraagden wél het belang ervan. De voornaamste redenen om te digitaliseren zijn efficiënter werken, het verlichten van administratieve lasten en het centraliseren van informatie. Opvallend is dat ondernemers vooral investeren in het digitaliseren van administratie. Momenteel worden met name facturen (84%) en personeelsadministratie (72%) gedigitaliseerd. Dat wijst erop dat de kansen van digitalisering onvoldoende worden benut. 43 procent van de MKB’ers heeft bijvoorbeeld nog niet geïnvesteerd in de cloud, terwijl dit een veilige en toekomstbestendige manier van digitaliseren is. Ook het digitaliseren van het documentenarchief staat niet hoog op de agenda: slechts 22 procent is van plan dit op korte termijn aan te pakken.

Maurits Aalders, Marketing Director bij Ricoh Nederland: “Dit onderzoek benadrukt dat MKB’ers nog onvoldoende gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering. Ondernemers zijn vaak in de veronderstelling dat digitaliseren tijdrovend en kostbaar is en alleen rendabel voor grote bedrijven. Dat is een gemiste kans, want slimme oplossingen kunnen juist MKB’ers helpen tijd en geld te besparen bij administratieve taken en gegevensopslag. Op die manier kunnen ze zich focussen op wat er echt toe doet: het bedrijf laten groeien. En sterker nog: digitalisering biedt bedrijven ook de kans om meer met hun data te doen. Verbeterde inzichten zorgen niet alleen voor meer efficiëntie, maar ook voor nieuwe businesskansen.”

Download hier het volledige onderzoeksrapport en ontdek in hoeverre MKB ondernemers bezig zijn met digitalisering.

Over Ricoh

Ricoh laat mensen beter en makkelijker werken en leven. We helpen klanten informatie en documenten effectiever organiseren en creëren. Veilig, sneller, slimmer en duurzaam. Al meer dan 80 jaar doen we dat met document management solutions, IT services, communication services en commerciële en industriële printoplossingen.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2019 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.013 miljard yen (ongeveer 18.1 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl

Volg ons!
Twitter: @RicohNL
LinkedIn: RicohNetherlands
Facebook: ricohnederland
YouTube: ricohnl
Blog: WerkTrends.nl