088-5430900
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Maak inkjet onderdeel van je nieuwe toekomstplan

Hoe het ‘nieuwe normaal’ er straks voor jouw bedrijf – en dat van je klanten – precies uit gaat zien is natuurlijk nog onzeker. Voorheen vaste waarden wankelen en alweer achterhaalde prognoses belanden in de prullenbak. Ook print krijgt een nieuwe plek in het veranderde communicatielandschap.

Toch hoef je als grafimedia-ondernemer zeker niet alles overboord te zetten. Het is juist interessant te kijken naar hoe de bestaande ontwikkelingen en trends zich nu voortzetten, of zelfs versnellen. Dit biedt volop ruimte om alternatieven te overwegen. Zoals businessmodellen die eerder onhaalbaar werden geacht, of productietechnieken die nog ver weg leken. Grootformaat inkjet-technologie gaat daar zeker een belangrijke rol in spelen.

De toekomst van inkjet

Begin dit jaar verscheen het rapport The Future of Inkjet 2020 van FM Future. Het beschrijft hoe de inkjettechnologie op het punt staat door te breken richting industriële toepassingen. De enquête die FM Future hield onder spelers in de inkjetmarkt laat een optimistisch beeld zien. Ruim 90% heeft (zeer) veel vertrouwen in de toekomst van inkjet. Ze zijn er ook van overtuigd dat inkjet zowel de benodigde kwaliteit als de gewenste snelheid kan bieden. De top 3 van grootste groeikansen voor inkjet bestaat uit (golf)kartonnen verpakkingen, kledingtextiel en wanddecoratie.

De wereldwijde ontwikkelingen sinds de enquête roepen natuurlijk de vraag op: wat is het effect op de gesignaleerde trends en verwachtingen in het rapport? Om dat uit te vinden organiseerde FM Future een webcast onder de titel ‘Covid-19 and the Future of Inkjet’. De deelnemers aan de webcast kwamen tot interessante stellingen en inzichten, zoals:

Gedrag consumenten
Consumenten hebben hun gedrag onder invloed van de maatregelen veranderd. Ze zijn andere supermarkten gaan bezoeken, hebben alternatieve producten ontdekt en zijn nog meer online gaan winkelen. Merkeigenaren en retailers moeten hard werken om de loyaliteit van klanten terug te winnen.

Bevoorrading en logistiek
Lange bevoorradingsketens en logistiek zijn voor veel bedrijven de afgelopen maanden kwetsbare plekken gebleken. Bedrijven kiezen er daarom vaker voor hun producten dichter bij huis te (laten) produceren.

Verpakkingen
De verpakkingswereld wil voortaan flexibeler kunnen inspelen op snel veranderende omstandigheden. Een van de manieren om dat te realiseren is ‘just in time’ productie. Daarbij liggen producten en verpakkingen niet in grote hoeveelheden op voorraad, maar worden ze pas zo laat mogelijk in het proces geproduceerd en direct verwerkt.

Met inkjet inspelen op kansen

Voor grafische ondernemers ontstaat in dit nieuwe speelveld een breed scala aan nieuwe kansen. Retailers hebben immers nieuwe POS-materialen, folders en mailings nodig om consumenten weer naar hun winkel te verleiden. Merken willen zich met hun verpakkingen en labels opnieuw onderscheiden in het schap. Steeds vaker vindt de printproductie van deze reclamematerialen en verpakkingen lokaal of regionaal plaats. Zo is de keten korter en betrouwbaarder. Dat maakt snel schakelen mogelijk. In plaats van grote voorraden en lange afstanden, zijn oplages kleiner en levertijden korter. Dat is duurzamer en kan interessante kostenbesparingen opleveren.

Om goed op deze kansen in te spelen, is een flexibel en veelzijdig printproces nodig. Dit versnelt de in het rapport voorspelde bredere doorbraak van inkjet. De inkjettechnologie is breed inzetbaar voor allerlei toepassingen op verschillende materialen. Bovendien is inkjet bij uitstek geschikt voor het op afroep, just in time en variabel printen in elke gewenste oplage.

De webcast richtte zich vooral op het verpakkingssegment. Maar het is niet moeilijk de toegenomen groeikansen te zien voor andere markten, die ook in het rapport werden genoemd, zoals textiel en wanddecoratie. Want ook daar verandert de vraag nu snel naar kortere productieketens. Er is behoefte aan grotere flexibiliteit, verdergaande digitalisering, meer duurzaamheid en lucratieve kostenbesparingen. Opnieuw biedt juist grootformaat inkjet de mogelijkheid om de printproductieprocessen optimaal in te richten op het ‘nieuwe normaal’ – in welke vorm dan ook.

Wil je weten hoe grootformaat inkjet in jouw toekomstplannen past? Laat je inspireren op Professioneelprinten.nl of bestel het e-bookHoe kies je de juiste grootformaat printer?